Hoe staat mijn website ervoor?

Een goede website moet continu up to date gehouden worden. Dit geldt voor de content, maar zeker ook voor het technische gedeelte. De website gezondheid zorgt er voor, dat je klanten veilig op je site kunnen rondkijken en dat hackers niet binnen weten te dringen. Wil je je website verbeteren om zo de website gezondheid te waarborgen, dan zijn er een groot aantal zaken dat je zélf kunt nakijken en aanpassen.

Wie zijn jouw bezoekers?

Als Google Analytics gekoppeld is aan jouw website, kun je zien hoeveel bezoekers je hebt en waar ze vandaan komen. gachecker.com werkt als een zoekmachine en checkt welke pagina’s van jouw site Google Analytics bevatten en welke niet.

Ben je gekoppeld aan Google Analytics? Log dan met de inloggegevens die je van je website bouwer ontvangen hebt in op google.com/intl/nl/analytics. Je kunt dan gebruik maken van gratis tools waarmee je meer uit je marketingactiviteiten kunt halen.

Hoe veilig is jouw website?

Een SSL certificaat garandeert een beveiligde laag tussen een server en een internet browser. Op sslshopper.com/ssl-checker kun je dit certificaat van jouw webserver verifiëren om te controleren of deze correct is geïnstalleerd en geen fouten oplevert bij gebruikers van je site. Je hoeft hiervoor enkel de hostnaam van je server in te vullen en op “controleren” te drukken.

Het gemak van een CMS

Een CMS maakt het eenvoudiger om aan je website te werken, mits je modules en plug ins up to date zijn. Wil je weten van welke CMS een bepaalde site gebruik maakt, ga dan naar whatcms.org. Hier kun je de URL van die site invullen, waarna het programma de betreffende webpagina opzoekt en vervolgens op zoek gaat naar de gebruikte CMS.

Status, of hoe je website nooit áf is

Wil je je website onderwerpen aan een uitgebreide test op de belangrijkste punten, dan vind je hieronder vier sites die je daar bij helpen.

nibbler.silktide.com/: een tool waar je het adres van je website in kunt voeren, waarna je een score ontvangt van een t/m tien op het gebied van toegankelijkheid, sociale media en technologie.

Gebroken links op je website zijn vervelend voor je bezoekers. Het kan je (potentiële) klanten kosten, wanneer iemand op zoek is naar iets en door een gebroken link uitkomt op…..niets. brokenlinkcheck.com geeft niet alleen aan welke links gebroken zijn, maar ook waar ze te vinden zijn, zodat je ze eenvoudig kunt verwijderen.

validator.w3.org: deze site helpt je bij het controleren van de geldigheid van je webdocumenten. De controle op opmaaktalen zoals HTML of XHTML dragen bij aan verbetering van je website en waarborgen de kwaliteit ervan.

Met CSS kun je webpagina’s die zijn opgebouwd uit HTML vormgeven aan de hand van achtergrondkleuren, lettertypes, marges, kleuren etc. Een tool op jigsaw.w3.org/css-validator vergelijkt de stijl van jouw site met officiële CSS specificaties en meldt typefouten, errors en foutief gebruik van CSS. Daarnaast wordt je gewaarschuwd over eventuele risico’s aangaande gebruiksvriendelijkheid.

Correcte SEO, betere vindbaarheid

Een algemene SEO check kun je uitvoeren via semrush.com. Via de site krijg je een grondige, duidelijke analyse en de uitkomsten kun je eenvoudig opnemen in je digitale marketingstrategie. Zo kunnen prestaties aanzienlijk worden verbeterd.

Als je je afvraagt “Hoe staat mijn website ervoor betreffende indexering van Google”, dan kun je dit op google.com/webmasters/tools checken. Hiervoor moet je je website aanmelden en een Google account hebben. Daarna kun je rapporten en tools gebruiken om de prestaties van je site en het zoekverkeer te meten. Deze tools helpen je tevens problemen op te lossen en zorgen ervoor, dat je site opvalt onder Google’s zoekresultaten.

Juridisch in orde

Slaat jouw website persoonsgegevens op? Dan gebruik je dus Cookies en heb je te maken met de wetten hieromtrent. Als je wilt weten welke Cookies jouw site gebruikt, kun je op cookielawinfo.com/does-my-website-use-cookies/ de URL invoeren. Vergeet niet om aan je bezoekers te laten zien dat jij voldoet aan de Cookiewetgeving!

Minder laadtijd, minder ergernis

Stoor jij je soms aan langzaam ladende websites en wil je daarom de laadtijd van jouw eigen website verbeteren? Analyseer dan op gtmetrix.com hoe snel jouw site wordt geladen en ontvang aanbevelingen over hoe je dit proces kunt optimaliseren.

Ook developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ rapporteert over de prestaties van zowel mobiele als desktopapparaten en geeft suggesties voor verbeteringen.

Via webpagetest.org heb je de mogelijkheid gratis snelheidstests uit te voeren op verschillende locaties over heel de wereld. Met behulp van echte browsers en verbindingssnelheden van consumenten krijg je diagnostische informatie en verbeterpunten.

Mobiel compatible

Op search.google.com/test/mobile-friendly kun je testen of je webpagina geschikt is voor mobiele apparaten. Zo voorkom je bijvoorbeeld het gebruik van incompatibele plug-ins en weet je zeker dat je content niet te breed is voor het scherm van een mobiel apparaat. Je ontvangt een rapport betreffende mobiele bruikbaarheid en tips over hoe je je website geschikt kunt maken voor mobiele weergave.

Stay in touch met Social media

Op facebook.com/business/learn/set-up-facebook-page zie je wat je moet doen om een Facebook-pagina in te stellen. Daarnaast krijg je er tips over hoe je je berichten moet promoten en hoe je advertenties het best kunt weergeven.

Op google.nl/intl/nl/business/ kun je eenvoudig je bedrijfsprofiel maken. Dit profiel wordt weergegeven wanneer mensen op Google Zoeken en Google Maps naar jouw bedrijf of vergelijkbare bedrijven zoeken. Door het profiel actueel te houden, houd jij je klanten goed op de hoogte.

Social media-sites maken een groot deel uit van het internetverkeer. Goed overweg kunnen met sociale metatags is een essentiële vaardigheid voor marketeers, omdat ze leiden tot meer conversies. Op blog.kissmetrics.com/open-graph-meta-tags/ zie je hoe het toevoegen van Open Graph-tags aan je website de prestaties van je links op social media positief zullen beïnvloeden.

Reduceer je CO2 footprint

Duurzaam ondernemen heeft niks met jouw website te maken? Toch wel! In totaal produceert het internet zo’n 2% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Op websitecarbon.com kun je berekenen hoeveel CO2 jouw website uitstoot. Wil je hier bewuster mee omgaan, zorg dan dat je zaken met betrekking tot indexatie, snelheid, duplicate content, metabeschrijvingen en geschiktheid voor mobiele apparaten goed geregeld hebt.