Je website: wat je beter niet kunt doen

Wil je een website die beter converteert?

Dus meer bezoekers aanzet om in contact met je bedrijf te komen. Dan zijn deze 15 tips voor jou.
Is je website gemaakt in WordPress dan kun je zelf aan de slag, technische ervaring is niet nodig.

15 Tips voor je homepage, je contactpagina en de overige pagina’s.

De homepage
De slider

Opent je website met een grote foto met tekst en kan de bezoeker via de pijltjes links en rechts de volgende slides zien?

Niet doen
De kans dat je bezoeker de tweede slide ziet is minder dan 50%, voor de derde of vierde slide al minder dan 12%. Daarnaast zorgen de afbeeldingen in de slides ervoor dat het langer duurt voordat je homepage geladen is.

Wel doen
Vermeld wat je doet en voor wie je het doet (je doelgroep). Zorg dat deze tekst goed contrasteert met de foto en dat de foto je tekst met emotie versterkt. Eén Foto is meer dan genoeg!

Meer info: conversionxl.com

Over je aanpak of werkwijze schrijven
Laat je op je homepage al zien wat jouw aanpak of werkwijze is?

Niet doen
De bezoeker komt op je website omdat hij een situatie heeft waarvoor hij graag een oplossing wilt. De manier (de aanpak of werkwijze) waarop jij zijn situatie oplost is nog niet belangrijk.

Wel doen
Zorg dat je zo goed mogelijk de situatie beschrijft van je bezoeker. Welk probleem heeft hij? Wat zijn de gevolgen van dat probleem? En wat gebeurt er als jij dit probleem voor hem oplost?

Je tekst verdelen over meerdere kolommen
Heb je teksten op je homepage verdeeld over meerdere kolommen?

Onze werkw
Niet doen
De bezoeker scrollt van boven naar beneden. Komt hij langs 3 kolomen, dan zal hij zijn aandacht gelijkmatig over deze 3 kolomen verdelen.

Wel doen
In plaats van 3 kolomen, verdeel de inhoud van de kolomen over 3 rijen. Voeg een foto of illustratie toe die de tekst versterkt.

Als de inhoud van de tekst in kolommen dezelfde waarde heeft, kun je ze natuurlijk wél naast elkaar plaatsen. Voorbeelden daarvan zijn: klantreviews, klantprojecten en leverancierslogo’s.

Een opsomlijst toevoegen
Staat er een opsomlijst op je homepage? En staan de items op deze lijst gesorteerd op relevantie?

Opsomlijst
Niet doen
Een opsomlijst is goed. Maar wist je dat lezers over het algemeen alleen het eerste en laatste item van zo’n lijst onthouden? Op prioriteit sorteren zorgt er dus voor dat je aller-belangrijkste, maar ook je onbelangrijkste punt wordt onthouden.

Wel doen
Zorg dat het meest relevante punt bovenaan je lijst staat, en het tweede meest relevante punt onderaan de lijst.

Het contactformulier toevoegen
Staat er een contactformulier onderaan je homepage?

Contact formulier
Niet doen
De meeste bezoekers bevinden zich nog in een oriënterende fase.

Op het moment dat de bezoeker zich oriënteert op je homepage, bevindt hij zich nog niet in de fase dat hij zijn contactgegevens achter wil laten. Het contactformulier op een homepage is daarom niet nodig.

Wel doen
Vervang het contactformulier op je homepage voor een duidelijke ‘follow-up’ knop.

Bijvoorbeeld: “Lees waarom onze aanpak altijd resultaat oplevert”. Wil de bezoeker na het zien van je homepage, of na meer gelezen te hebben, toch in contact komen, dan is de ‘contact’ pagina meestal snel gevonden.

De cookiemelding
Krijgt de bezoeker een cookiemelding te zien als hij je website opent?

Niet doen als het niet nodig is
Tenzij je cookies gebruikt om je bezoeker te bestoken met gerichte advertenties of er andere agressieve strategieën op nahoudt, is het vaak niet eens nodig om deze melding weer te geven.

Wel doen
Maak je gebruik van WordPress en houd je statistieken bij in Google Analytics, maar maak je geen gebruik van Adwords of andere advertentie tools, overweeg dan om de melding uit te zetten.
Disclaimer: Dit is geen juridisch advies; vind je dit te spannend doe het dan niet.

Normale pagina
Foto’s met mensen of voertuigen.
Staan er foto’s op je website met mensen of voertuigen?

Niet doen
Foto’s moeten je teksten versterken. Een persoondie naar boven kijkt of een boot die het beeld uitvaart leiden de bezoeker af naar de plek waar de persoon kijkt of de boot naar toe vaart.

Wel doen
Let erop dat de kijkrichting van de persoon op de foto gericht is op de bijbehorende tekst. Bijvoorbeeld: voeg de foto zodanig in dat het voertuig rijdt/vaart/vliegt richting de tekst die de bezoeker moet lezen.

Contactformulier, aanmeldformulier, links naar andere blogs, bestel buttons en like knoppen in een zijbalk.
Regelmatig zie ik pagina’s met een zijbalk met knoppen en formulieren waar ik me bijvoorbeeld kan inschrijven op de nieuwsbrief, het artikel kan delen op social media, een product kan bestellen of de Facebook pagina kan liken.

Voeg geen elementen toe aan de zijbalk die niet bijdragen aan het doel van de pagina.
Niet doen
Misschien voelt het tegenstrijdig, maar als je de bezoeker meerdere opties geeft, dan neemt de kans af dat hij er een kiest. Geef je de bezoeker slechts één optie, dan is de kans groter dat deze optie gekozen wordt.

Herinner je je een restaurant met een menukaart met wel 50 gerechten, maar ben je toch gegaan voor het dagmenu? Te veel keuze zorgt voor keuzestress en werkt averechts.

Wel doen
Bepaal vooraf wat het doel is van je pagina. Bijvoorbeeld: je schrijft een blog artikel om bezoekers naar je salespagina te krijgen. Het indirecte doel van deze blogpagina is dat bezoekers het product bestellen en niet dat ze het product delen via social media. Bedenk dus vooraf wat het doel is, en haal alles weg dat niet bijdraagt aan dat doel.

Je autoriteit tonen door jargon te gebruiken
Omdat je zelf goed bent in wat je doet en je de hele dag praat in termen die voor jou vanzelfsprekend zijn, doe je dit ook misschien ook op je website.

Niet doen
Je bezoeker bevindt zich in de fase dat hij zich bewust is van zijn situatie/ probleem en op zoek is naar een oplossing. Bij veel onbekende afkortingen en jargon zal je bezoeker afhaken, omdat hij simpelweg niet goed begrijpt waar je het over hebt.

Wel doen
Schrijf op dezelfde manier waarop je familie en vrienden over je product of dienst vertelt. Als je een afkorting introduceert, beschrijf dan eerst wat deze afkorting betekent. Hou het simpel. Daarnaast is het aan te raden om je teksten te laten checken door iemand die niet veel af weet van jouw product of dienst.

Teksten opmaken
Bij het opmaken van de pagina’s heb je allerlei stijlmogelijkheden; vet, cursief, onderstrepen, doorhalen, kleuren, headers, lettertypes, lettergroottes, links en lijsten.

Niet doen
Maak geen kermis van je teksten. Pas één lettergrootte en één letterkleur toe.

Wel doen
Bouw je teksten logisch op. Begin met de belangrijkste kop (H1) en werk vervolgens naar beneden (H2 en H3). Markeer trefwoorden, maar doe dit maar 1 keer per trefwoord. Let erop dat er ongeveer 16 woorden op een regel staan, zodat de lezer niet met zijn hoofd van links naar rechts beweegt. Deel de tekst op in paragrafen van maximaal 4 regels.

Popups
Met popups de bezoeker verleiden om de pagina te delen op social media
of een e-mail adres in te vullen voor de mailinglijst?

Niet doen
Er is niets storender dan dat je een tekst aan het lezen bent en je wordt afgeleid door een popup, waardoor de tekst niet meer leesbaar is.

Wel doen
Activeer een popup bijvoorbeeld als de bezoeker je blog heeft gelezen. Zorg ervoor dat de popup opvalt, maar de gebruiker niet stoort in zijn surfgedrag.

Tagclouds
Een tagcloud is een verzameling van veelgebruikte woorden,
waarbij de lettergrootte van het woord de populariteit aangeeft.

Tag Cloud
Niet doen
Tagclouds hebben geen positief effect op je positie in Google. Voor de bezoeker voegt het niets toe.

Wel doen
De Tagclouds van je website afhalen.

Facebook Like widget
Een facebook Like widget is een box waarin het aantal likes van je Facebook bedrijfspagina wordt getoond.

Niet doen
Deze widget onderaan of in je zijbalk van je pagina’s plaatsen.

Wel doen
Deze widget plaatsen als het doel is om je bezoekers richting je Facebook pagina te leiden. Is dat niet het geval, haal de widget dan van je pagina af.

Contactpagina
Telefoonnummer
Wil je dat bezoekers je direct kunnen bellen?

Niet doen
Je telefoonnummer verstoppen of als normale tekst op de pagina tonen.

Wel doen
Uiteindelijk is je website een marketingmiddel. Het toevoegen van een telefoonnummer straalt vertrouwen uit.

Zorg dat bezoekers je direct kunnen bellen door op het telefoonnummer te klikken.

Google maps
Met de Google maps plugin kun je een kaart tonen.

Google maps in contact
Niet doen
Heeft je bedrijf maar een locatie, vervang de plugin door een afbeelding en plaats een link naar Google Maps, zodat de mobiele bezoeker in Google Maps de route kan plannen. Je pagina laadtijd wordt er ook een stuk korter van.

Wel doen
Heeft je bedrijf maar één locatie, vervang de plugin dan door een afbeelding en plaats een link naar Google Maps. Op deze manier kan de mobiele bezoeker in Google Maps de route plannen, en de laadtijd van je pagina wordt er ook een stuk korter van.

Scroll to Top